Stattena IF
glädje · delaktighet · respekt · inkluderande
Om klubben

Föreningen bildades år 1922. Redan fem år efter skapandet spelade Stattena i Allsvenskan i fotboll under säsongerna 1927/1928 och 1929/1930. På herrsidan har föreningen genom tiderna fostrat flera kända spelare, bland annat Knut Kroon, Bengt Salomonsson, Lars Granström och Anders Linderoth. Klubbens herrlag spelar numera i Division 6.
Sedan 2018 har vi även ett Stattena Akademi-lag, som spelar i division 6.

Klubbens damlag i fotboll bildades 1971 och lyckades även där ta sig upp i högsta serien efter endast fem år. Laget blev dessutom inofficiella Europamästare för klubblag 1980. På senare tid har laget spelat i Allsvenskan 2003, 2004 och 2009. Damerna spelade 2018 i div 2 Södra Götaland, efter degradering från Söderettan 2010. Efter en återstart spelar damerna nu i division 4.

Caroline Seger kom som 16 åring till Stattenas damtrupp. Vi är stolta och tycker det är roligt att det går så bra för henne nu.

Vi är även klubben som fostrat en av Sveriges bästa målvakter, Zecira Musovic som till vardags spelar i FC Rosengård. 2015 blev Zecira även utvald till en av världens tio bästa målvakter (enligt IFFHS).
Mest a-lagsmatcher (462) på damsidan har Nina Blom spelat.

Beställning av Stattenas jubileumsbok Sagan om Stattena