SIF i Allsvenskan

Stattena IF har haft äran och nöjet att ha både herrar och damer spelande i Fotbollsallsvenskan. Herrarna spelade två säsonger i slutet av 20-talet, nämligen 1927-28 och 1929-30. Damerna däremot har deltagit med lag i ”mer modern tid”.

I boken ”Historien om Olympia”, utgiven av Helsingborgs Idrottsmuseum har beskrivits hur herrarna avancerade till Allsvenskan och hur slutet upplevdes.

Våren 1927 vann Stattena sydsvenska serien, motsvarande division 2. Man spelade allsvenskt kval mot Skara. Det blev vinst på Olympia med 2-1 inför 2.700 åskådare. I Skara fick man oavgjort och var därmed klar för Allsvenskan. Stattena IF bildades den 1 mars 1922 och hade alltså efter bara fem säsonger med seriespel avancerat från ingenstans till högsta serien. Ett oslagbart rekord i svensk fotboll.

Stattena får en lysande allsvensk start och vinner de två första matcherna, båda på Olympia. Först 2-0 mot Landskrona onsdagen den 3 augusti 1927 och sedan 3-1 mot Djurgården kommande söndag. Programmet är hårt. Under seriens första 18 dagar spelar Stattena hela fem matcher. Den 17 augusti spelas det första allsvenska derbyt på Olympia inför nästan 5.000 åskådare. En spännande match som Stattena leder med både 1-0 och 2-1. Men HIF kvitterar och gör segermålet bara fyra minuter före slut. Inför den sista omgången i Allsvenskan, söndagen den 3 juni 1928, möts på Olympia Stattena och Örgryte. Stattena är redan klart för nedflyttning, bl.a. efter 1-4 mot HIF i vårderbyt. Örgryte vinner med 4-0 och tar allsvenskt guld.

Onsdagen den 16 maj 1929 säkrar Stattena seriesegern i division 2 genom att slå Malmö FF på Olympia med 2-1. Stattena är klart för Allsvenskan igen. Dessvärre blir det bara en säsong den här gången också. Näst sista matchen på Olympia, söndagen den 28 maj 1930, spelades mot HIF, som vann derbyt med 7-0.

Den legendariske vänsteryttern Knut Kroon lämnade Stattena IF redan 1925 för HIF. Det spekulerades naturligtvis mycket kring frågan om Stattena hade behövt lämna Allsvenskan 1928 om Knut Kroon hade varit med i laget.

Damernas säsonger i Allsvenskan återkommer vi till.