Bertil Hansson - en av våra största tränarprofiler
2018-11-21 12:47
1970 värvades Bertil till SIF av sin vicevärd på Västra Berga, Malte Frank. Redan från start var han såväl spelare som tränare.

Efter en kort utflykt till Kullavägens BK återvände han till SIF -74 och tränade våra da­mer i tre framgångsrika år. 1976 lyckades han med konststycket att vara huvudtränare för både dam- och herrsektionen. Efter denna sä­song lämnade han damerna och koncentrerade sig de kommande två åren på herrarna. Nu vi­sade sig facit på hans förmåga som talangut­vecklare. Majoriteten av spelarna i 77-års serie­segrande (div. 4) lag hade han drillat under sin tid som ungdomstränare och medelåldern i laget var mycket låg.

Hela familjen Hansson var djupt engagerade i SIF. Hustrun Elisabeth spelade med damerna och var en av våra första flickfotbollstränare. Bar­nen Rikard, Thomas och Carina spelade i många år på alla nivåer i fören­ingen.

Bertil delade sitt fotbollshjärta mellan Stattena IF och Helsingborgs IF. Under åren 1979-86 var han verksam i HIF och tränade U-J-B- och A-lag i olika perioder. 1987 återvände han till SIF och första året hade han ett övergripande ansvar för fotbollen i alla tre sektionerna. Därefter blev det en ny treårs period som herrtränare och en ny serieseger i division 4 (-89) som kronan på verket.

Sin inställning och fotbollsfilosofi beskrev han så här i StattenaBladet: "Vi skall aldrig acceptera att förlora en match om vi inte har gjort vad vi kunnat. Alla måste alltid vara beredda på att arbeta hårt. Vi skall utveckla vårt eget spel utan att ta för mycket hänsyn till motståndarna. Vi skall vara ett spelande lag som sätter passningsspel och rörelse inom laget i första hand."

Detta "kryddades" sedan med ett engagemang och en entusiasm som var oemotståndlig. Ett litet exempel är när Bertil övertygade undertecknad att spela match både på studentdagen och när jag "muckade". Det gick bara inte att säga nej!

På 90-talet var det dags för nya uppdrag i HIF men kontakten med SIF fanns alltid. Vi fick tips om spelare, hjälp med utbildning mm.

Thomas, Elisabeth, Carina, Richard och Bertil Hansson!

1999, endast 60 år gammal och mitt i sin livsgärning, rycktes Bertil has­tigt bort från oss. Sörjd och saknad av många med blå-vita hjärtan.

Rolf Olandersson