Dam
Stattena är tillbaka
2019-11-14 14:00

Ny satsning på damlag - kombinerar ambition med stark gemenskap

Stattenas damlag börjar om i seriesystemet i division 4 - och kommer initialt att vara ett extremt ungt lag: stommen bygger på föreningens F16.

Ambitionen är att snart eller under säsongen stärka upp laget med gamla Stattenahjärtan - så klubben till säsongen 2021 kan stoltsera med både ett Dam A och ett Dam B/U. Stattena ska fortsatt vara en bred och inkluderande förening för tjej- och damspelare - både de som vill framåt i utvecklingen och de som vill spela för att gemenskapen är det viktigaste. Stattenas äldsta tjejlag - nuvarande F15 med både 04:or och 05:or - har genom ett antal år visat att det går att kombinera ambition med stark gemenskap.

"Nu har vi en stomme och en bredd i laget som garanterar att vi kan spela en hel säsong. Det betyder att vi kan bygga vidare i lugn och ro mot kommande år. Vi har dessutom en tydlig spelidé och ett antal års erfarenhet av tufft motstånd, så även om vi är unga och nya i serien, så är det inte ett nybörjargäng vi ställer på planen. Vi kommer inte att använda vår ålder eller ev bristande fysik som ursäkt," slår tränare Peter Ström-Søeberg fast.

Benny Gustafsson fortsätter: "Vi har inga resultatmål de första åren, men på en 4-5 års sikt ska Stattena ha ett lag för minst division 2. Nu handlar det om att visa gamla och nya spelare att vi menar allvar - vi kommer säkert att få våra smällar, men gruppen har redan visat förmåga att lära sig snabbt och fortsätter vi utvecklas kommer vi snart landa på rätt nivå."

Med Malin Jacobsson som tredje tränarnamn är det hela årets F15-tränartrio som tar ansvaret för Stattenas damlagssatsning nästa år.

Alla tre har varit flicklagstränare - från F7 till F15 - i snart 10 år och har med sig spelare i gruppen från första kullen. Just kontinuiteten framhäver de som viktiga i flickfotbollen: det ger en trygghet och en gemenskap som kanske glöms bort när man jagar snabba resultat och förändringar. Benny är förutom sina år som tränare en av Stattena IFs gamla hjältar - ligger topp 20 på listan över mesta herrlagspelare.

"Vi kommer under vintern att ha en stor gemensam träningsgrupp med alla äldsta tjejer i föreningen. Då kan vi variera momenten och utveckla spelarna både individuellt och som grupp. Så om nya eller gamla spelare är sugna på att skriva ny Stattenahistoria är det dax att prata med oss," säger Peter Ström-Søeberg. "Vi har under många år hanterat en stor spridning i talang och förmåga - men ställer enbart krav på att man har rätt inställning och vill ge järnet. Vi är en förening med tydlig breddprofil och vi är stolta över vår förmåga att blanda allvar med galenskap i en miljö där många vill stanna kvar."

"Vissa tycker kanske det är provocerande med ett så ungt lag, men någonstans får vi ju börja. Vi är i division 4 för att få en bra utmaning och för att utveckla vårt spel - och visa att Stattena är tillbaka," avslutar Benny Gustafsson.

Tränare, kontakt och ytterligare info:

Peter Ström-Søeberg, tel 070 3834 959 / dam@stattenaif.se

Benny Gustafsson