Flickor födda 2006-2009
Tjejerna som alltid har nära till skratt – ett besök hos F15-laget!
2022-05-01 08:01

Flickspelare, ledare och lagföräldrar samlas för en snabb genomgång i klubbstugans stora sal. Det är match mot Båstad. Tjejerna i F15-laget är taggade, men det är lite tufft när flera startspelare tvingas stå över matchen.

Ledaren Oscar går igenom taktiken, medan ledaren Klara tar hand om uppvärmningen.

– Vi har ett väldigt positivt lag med väldigt mycket talang. Men vi behöver ha in fler spelare, säger Oscar.

Några av tjejerna hoppar ibland in i damlaget. Senaste gjorde en av dem mål. Det ger gruppen lite självförtroende.

– Får vi en större trupp kan vi göra mer och det blir fler cuper och andra tillställningar, säger Oscar.

Flickfotboll handlar ofta mer om att få ihop lag än stentuff konkurrens om platserna. Många av lagen som Stattena-tjejerna har mött på senare år har försvunnit, lagts ner, när tjejerna slutat spela fotboll i 13-15 årsåldern. Också Stattena-laget har tappat spelare, men det har löst sig själv flera gånger genom att nya spelare börjat, inte sällan nybörjare som man fått lära upp.

– Vi har alltid roligt i laget och peppar varandra även när det går dåligt, säger lagkaptenen Pauline.

Inför matchen är stämningen i laget god. Det skrattas och man lovar varandra att motståndarna ska få en rejäl fajt. Två tjejer har lånats upp från ett yngre lag. De gör sin första match med de större tjejerna.

– Det känns bra, vi är taggade, säger de båda på samlingen i klubbstugan.

De är bara elva år. En annan är tolv. Flera är så klart 15 år, men några är yngre och ett par är äldre, de spelar i laget på dispens.

Matchen rullar igång och det är nog mer nervöst på långsidan än på planen. Hur ska vi kunna stå emot med flera ordinarie borta och ett par unga tjejer som är inlånade? Det visar sig funka rätt bra. Det blir en hedersam förlust. En revansch känns inte alls som omöjlig. En av de inlånade unga spelarna har en boll i mål, men det döms tyvärr bort. Inga sura miner för det från Stattena-spelarna. Och efteråt är man inte missnöjd med matchen.

– Det kändes bra. De andra lagets spelare var stora, men annars var det jättebra, säger den unga målskytten som fick sitt mål bortdömt.

Också tränarna tycker att det gick bra:

– Efter förutsättningar är jag väldigt nöjd, säger Oscar.

Runt laget finns också ett antal föräldrar. Några av dem ordnar kiosk för att stärka lagkassan. Varför ska man spela i Stattena IF?

– Vår dotter började i Stattena för snart fyra år sedan. Vi har hela tiden trivts i föreningen. Vi hoppas att fler tjejer vill börja spela fotboll och att de vill börja i Stattena, säger en av lagföräldrarna.

– Även som förälder finns det mycket man kan hjälpa till med i föreningen. Det behövs bland annat ledare och lagföräldrar och man kan även hjälpa till med praktiska saker kring föreningen. Här är roligt att vara med för hela familjen.

I Stattena har flick- och damlag en mycket nära relation och banden till pojk- och herrsidan är också starka. Vi tar hjälp av varandra och klubbkänslan är familjär. Just nu pågår ett arbete med att även bygga upp ytterligare ett yngre flicklag.

Blir du sugen på att komma med i Stattena IF, kontakta: kansli@stattenaif.se

Träningstider: Tisdagar kl 19.30 på Olympiafältets plan 9. Torsdagar kl 18.00 på Olympiafältets plan 7.

Välkomna!

2023-05-08 13:22