Dam
Ingen kris -framtidsbygge
2018-06-01 14:03

I HDs artikel 1 juni – ”Tungt för Stattena”, se nedan – skrivs om kris i Stattenas damlag. Det är lite synd, men helt vårt eget fel: vi har helt fokuserat på att jobba internt med spelarna – och helt missat att informera om att vi faktiskt har en plan och en tanke med det vi gör.

Ja, vi hade ett tufft 2017 – som slutade med degradering och spelarflykt. Och eftersom vi saknade egna spelare rakt under vårt representationslag hade vi inte möjlighet att direkt flytta upp egna ersättningsspelare. Det är ett misstag vi inte kommer att göra igen. Vi ska inte igen bli beroende av ”importer” och lånespelare, utan måste bygga eget – och det är det vi gör just nu. Det kostar på – resultatmässigt – men ger en fantastisk utveckling av våra spelare. Alla spelare är mycket medvetna om att division 2 inte är rätt nivå – och accepterar ett år med tuffa förluster att sätta i erfarenhetsbanken – men även att alternativet är sämre: att lägga ner verksamheten. Det var det valet vi hade för ett par månader sedan.

Så. Det som för utomstående kan se ut som en crash i slow motion är egentligen precis motsatsen: Vi håller på att bygga för framtiden. Tillsammans med våra spelare och tillsammans i föreningen.

Vi – och tjejerna i damlaget – behöver stöd och förståelse, inte krisstämplar eller minskade träningsmöjligheter.

Vi tror på att vårt bredd- och utvecklingsperspektiv kommer att ge oss det fundament som behövs för att även bedriva elitfotboll. Vi är inte där nu, men vi ska dit. Just nu är det Eskilsminne och Hittarp som med framgång driver utvecklingen i Helsingborg, men vi ska inte glömma att vi fortfarande är långt ifrån den riktiga eliten i damfotboll. Ska vi i regionen nå samma nivåer som Stattena för 10 år sedan så behöver vi fler damlag, bättre förutsättningar och bättre förståelse för breddfotbollen i Helsingborg.

2018-06-01

Styrelsen i Stattena IF

Längre kommentar från Styrelsen: Kommentar.pdf »

Seriepremiär!2020-08-07 12:25